اتصالات جوشی و مانیسمان

اتصالات برای ادامه لوله کشی مورد استفاده قرار میگیرد و باتوجه به نوع آلیاژ و آرایش لبه های ابتدایی و انتهایی آن دسته بندی می شوند. اتصالات کاربرد های متفاوتی دارند که در ادامه به کاربردهای آن ها خواهیم پرداخت.

اتصالات قرار گرفته در دسته بندی این صفحه از آلیاژ کربن استیل بوده که آلیاژ ساخت آن طبق استاندارد های ASTM A234 WPB برای اتصالات مانیسمان با روش WROUGHT و استاندارد ASTM A105 با روش فورجینگ می باشد که آرایش لبه های ابتدایی و انتهایی آن به صورت پَخ خورده می باشد که روش جوشکاری این اتصالات به صورت بات وِلد (BUTT WELD) می باشد . روش ساخت این اتصالات به صورت بدون درز جوش در بدنه اصلی آن می باشد از این رو به اتصالات مانیسمان معروف می باشند .

 

اتصالات مانیسمان ، برخلاف اتصالات سیاه درزدار، درز جوش نداشته و در فشار و دماهای بالا کاربرد دارد. انتهای اتصالات بدون درز به صورت V شکل بوده و به منظور جوشکاری پخ زده می شود.

اتصالات مانیسمان بر اساس استاندارد ASME B16.9 ساخته می شوند. از جمله اتصالات بدون درز مانیسمان می توان به زانو ۹۰ درجه، زانو ۴۵ درجه، سه راهی نامساوی ، سه راهی مساوی، تبدیل صاف، تبدیل کج، کپ، بوشن و سردنده اشاره کرد.

انواع اتصالات مانیسمان

زانوی مانیسمان : برای تغییر جهت جریان مورد استفاده قرار میگیرد . زانوی مانیسمان با دو زاویه ۹۰ درجه و ۴۵ درجه تولید و عرضه میگردد.

توجه مهم : اتصالات مانیسمان با برند بنکن دارای انواع متفاوتی از زانویی مانیسمان می باشد ، یکی از این موارد زانویی شعاع کوتاه (short radius) می باشد که طول انحنا کمتری نسبت به نوع شعاع بلند (long radius) دارد و مخصوص استفاده در مکان هایی می باشد که فضای کمتری دارند و یا اینکه برای خطوط جکت استفاده می شود ، زانوهای مانیسمان رایج در بازار شعاع بلند می باشند.

سه راهی مانیسمان : برای انشعاب گرفتن از خطوط لوله اصلی استفاده می شود . سه راهی مانیسمان به دو نوع سه راهی مساوی و سه راهی تبدیلی دسته بندی می شوند .

تبدیل مانیسمان : برای انجام تغییر سایزینگ در خطوط لوله از تبدیل مانیسمان استفاده می شود . تبدیل های مانیسمان بنکن دارای دو مدل تبدیل مانیسمان صاف و تبدیل مانیسمان کج می باشد .

کپ مانیسمان : به وسیله کپ مانیسمان می تواند انتهای خط لوله کشی را مسدود کرد .

بوشن مانیسمان : برای اتصال خط رزوه ای به خط جوشی به صورتی که خط دنده ای به صورت روپیچ باشد مورد استفاده قرار می گیرد ، بوشن های مانیسمان از داخل و به صورت توپیچ رزوه می شوند.

سردنده مانیسمان : همانند بوشن از سردنده مانیسمان نیز برای اتصال خط رزوه ای به خط جوشی استفاده می شود با این تفاوت که سردنده ها از رو و به صورت نری رزوه می شوند و اغلب برای شیرآلات برنجی مورد استفاده قرار می گیرند.

ضخامت های اتصالات مانیسمان

اتصالات مانیسمان در ضخامت های متفاوت تولید و عرضه میگردند ، از این رو اتصالات مانیسمان بنکن با ارائه ضخامت های رده ۴۰ ،رده ۸۰ ، رده ۱۶۰ ،ردهSGP و رده STD تمامی نیازهای بازار و پروژه را تامین می کند . باید توجه کرد که متناسب با ضخامت لوله مانیسمان و هم سایز با آن ضخامت اتصالات مانیسمان را مشخص کرد .

کاربرد اتصالات مانیسمان

سیستمی که در آن اتصالات مانیسمان استفاده شود مزایای زیر را دارد:

  • اتصالات مانیسمان به دلیل جوشی بودن، سیستم را آب بند دائمی می کنند.
  • اتصال جوشی پیوسته بین اتصالات مانیسمان و لوله باعث ایجاد ساختار مستحکمی از لوله و اتصالات می شود.
  • اتصالات مانیسمان جوشی کمترین فضا را نسبت به سایر اتصالات اشغال می کند.
  • تغییر جهت های تدریجی و سطوح صاف اتصالات مانیسمان افت فشار سیستم را کاهش می دهد.