شیر گازی چیست و چه کاربردی دارد؟

شیر گازی با مجراهای داخلی کروی شکل برای قطع و وصل جریان گاز مورد استفاده قرار می گیرند.

شیرهای گاز انواع متفاوتی دارند که از آن جمله می توان به شیرهای کپسول گاز، شیرهای بالوالو گازی دسته اهرمی، شیرهای بالوالو دسته خروسکی و شیرهای بالوالو قفل شونده اشاره کرد.

در تشریح فرآیند کارکرد شیرهای بالوالو می توان گفت این نوع از شیرها یک توپی در ساختار خود دارند که با چرخش دسته شیر جریان سیال در لوله را قطع یا وصل می نماید.

برای قطع جریان سیال، سوراخ توپی بایستی به صورت عمود بر مسیر جریان قرار گیرد و برای وصل نمودن مجدد جریان بایستی دسته روی ساقه شیر را در جهت خلاف چرخاند تا توپی از حال عمود خارج شده و اجازه ورود به جریان را بدهد.

وقتی دسته شیر به حالت نیمه باز باشد ، در حقیقت توپی در موقعیت نیمه باز قرار گرفته است و سبب می شود تا جریان آشفته ای در شیر ایجاد شود. برای باز وبسته کردن شیر بایستی دسته آن را به اندازه یک قوس ۹۰ درجه تغییر داد.

شیر گازی برنجی

شیر توپی برنجی عمدتا در فشارهای کاری ۱۰ بار تا ۱۰۰ بار و در سایزهای ۱/۴ تا ۴ توسط برندهای مختلف تولید و عرضه می شوند.

گستره بالای فشار کاری با توجه به محدوده پایین سایز شیر گازی برنجی نشان از وسعت کاربرداین شیر دارد. از شیر گازی برنجی در سیستم های گرمایش، تهویه مطبوع، بهداشتی، پنوماتیک، لوله­ های نفت، آب، شبکه های گازوییل و بنزین، بخار اشباع و به طور کلی برای مایعات غیر خورنده استفاده می شود.

انواع شیر گازی برنجی سیم ایتالیا که توسط برند معروف چیمبریو ایتالیا تولید و عرضه می شوند، شیر توپی کیزایران و شیر گازی بهتراشان (بی تی اس) که توسط برندهای داخلی تولید می شوند، در بازار شیرآلات برنجی در دسترس است که هر کدام موارد مصرف و مزایای خود را دارا هستند.

شیر گازی برنجی