مقالات

فلنج جوشی چیست؟

فلنج هایی ست که توسط جوش دادن به لوله وصل می شوند. فلنج گونه‌ای از اتصال دهنده‌های لوله‌ها و شیرآلات به یکدیگر است. فلنج ‌ها قطعه دیسکی شکل می‌باشد که اغلب به صورت جفت، با استفاده از پیچ و مهره دو قطعه را به یکدیگر متصل می‌کند، به آسانی باز شده و برای فشارهای پائین و بالا مناسب است.

انواع فلنچ جوشی

فلنج گلودار جوشی (Welding Neck Flange)

فلنج جوشی ساکت یک برآمدگی در داخل خود دارد که محل قرارگیری لوله است. این نوع فلنج ها را باید هم از داخل و هم از خارج جوشکاری نمود. اگر جوشکاری از داخل انجام شود هم مقاومت استاتیکی و هم مقاومت آن در برابر خستگی افزایش می یابد. این نوع فلنج ها در سیستم های لوله کشی که دارای فشار کاری بالا و قطر لوله کشی کم است استفاده می شوند. نیروی ایستایی آن با فلنج های اسلیپون برابر است اما مقاومت خستگی آنها ۵۰% بیشتر از فلنج های اسلیپون است.

فلنج اسلیپون (Slip On Flange)

جوش داخلی فلنج اسلیپون نسبت به دیگر فلنج ها ازجمله گلودار بیشتر است. کاربرد این فلنج در سیستم های معمولی است چون نصب آن ساده است ولی مقاومت آن هم در فشار داخلی و هم در برابر خستگی کمتر از فلنج گردن دار است. نیروی مقاومت محاسبه شده یک فلنج اسلیپون، تحت فشار داخلی، ⅔ فلنج های گلودار جوشی بوده که این عمر تحت شرایط خستگی به ⅓ تقلیل می یابد. از معایب این فلنج ها این است که اصولاً ابتدا لوله ها باید جوش داده شوند و سپس اتصالات با آن تنظیم شود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *