لوله مانیسمان

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز زیرمجموعه‌ای از لوله‌های فلزی می‌باشند که با توجه به ضخامت به صورت لوله بدون درز سبک‌، لوله مانیسمان ردۀ ۴۰‌، ردۀ ۸۰ و ردۀ ۱۶۰ تقسیم‌بندی می‌شوند.

لوله مانیسمان یا لوله سیاه بدون درز نوعی از لوله‌های فلزی است که در فرآیند ساخت آن از هیچ گونه درز جوشی استفاده نمی‌شود. در بازار به این نوع لوله‌ها اصطلاحاً لوله مانیسمان (به نام مهندس آلمانی که این نوع لوله‌ها را اختراع کرد) گفته می‌شود. از این نوع لوله‌های فلزی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، سیستم‌های تأسیسات ساختمان که فشار کاری بالایی دارند، استفاده می‌شود.

 

لوله بدون درز یا لوله درز دار

در هر پروژه انتخاب متریال مناسب بسیار مهم است و طراحان هر سیستم لوله کشی باید بین لوله های بدون درز و درزدار تصمیم بگیرند. اما این تصمیم گیری چندان ساده نیست. طراحان باید فشار و دمای کاری، نوع سیال و عوامل موثر دیگری را در نظر بگیرند.

آیا لوله بدون درز بهتر از لوله درزدار است؟

این موضوع اساسا به نوع کاربرد و پروژه بستگی دارد. هر نوع از لوله های فلزی ویژگی های منحصربفردی دارد و در پروژه خاص خود استفاده می شود. لوله های درزدار برای انتقال آب،گاز و … استفاده می شود و ممکن است این لوله ها را در فنس کشی و کاربردهای سازه ای نیز مشاهده کنید. البته پیشنهاد می شود قبل از انتخاب نوع لوله برای پروژه ها، با یک مشاور طراح صحبت کنید.

لوله های مانیسمان مقاوم تر، بادوام تر از لوله های درزدار هستند اما ممکن است این سطح از مقاومت برای هر پروژه ای نیاز نباشد. چراکه یکی از اصول مهندسی انتخاب متریال مناسب بدون هزینه اضافه است و لوله های مانیسمان به دلیل فرایند تولید خاصی که دارند لیست قیمت بالاتری از لوله های درزدار دارند.