لوله سیاه درزدار

لوله درزدار به لوله‌ای گفته می‌شود که با استفاده از خم کردن ورق‌های فولادی و جوشکاری لبه‌های آن تولید می‌شود.

لوله درزدار چیست؟

لوله‌ها برای انتقال سیالات استفاده می‌شوند که دارای روش‌های متفاوت تولیدی می‌باشند که در این مقاله به روش تولید لوله درزدار می‌پردازیم.

لوله درزدار با استفاده از فُرم‌دهی و جوش‌دادن ورق‌های فولادی تولید می‌شوند و برخلاف لوله‌های بدون درز مانیسمان دارای خط جوش می‌باشند.

روش تولید لوله‌های سیاه درزدار به صورت مستقیم یا اِسپیرال است که هزینۀ تولید به روش اسپیرال کمتر است. این لوله‌ها در انواع لولۀ سیاه درزدار سبک، لوله سیاه درزدار سنگین و لوله سیاه درزدار API تولید می‌گردند.

از لوله‌های سیاه درزدار عمدتاً در خطوط آبرسانی گرم و سرد، ستون‌های برق تأسیسات ساختمانی، موتورخانه و گازرسانی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت لوله مانیسمان و لوله درزدار چیست؟

برخلاف لوله‌های مانیسمان، لوله‌های درزدار دارای خط جوش بوده و ناحیۀ جوشکاری شده فشار و دمای قابل تحمل لوله را محدود می‌کند و بنابراین نسبت به لوله‌های مانیسمان فشار و دمای کمتری را تحمل می‌کنند.

هزینۀ ساخت لوله‌های درزدار کمتر از لوله‌های بدون درز بوده و به دلیل وجود درز جوش در بدنۀ آنها استحکام آنها محدودتر است. امروزه به دلیل پیشرفت در فرآیندهای جوشکاری و متالورژی قابلیت‌های لوله‌های درزدار بهبود یافته و می‌توان به عنوان جایگزینی مناسب برای لوله‌های مانیسمان در بسیاری از کاربردها استفاده کرد.

تفاوت اصلی لوله مانیسمان و لوله درزدار در نوع ساخت آنها می باشد. لوله های بدون درز و درزدار هر دو از آلیاژ کربن استیل می باشند اما لوله‌های مانیسمان هیچ گونه درز جوشی در راستای لوله ندارند، ولی لوله‌های درزدار دارای خط جوش در بدنه لوله می باشند و همین عامل از مهمترین عوامل تفاوت لولۀ مانیسمان و لولۀ درزدار می باشد.

لوله‌های سیاه درزدار در مصارف ساختمانی، موتورخانه‌ها و لوله‌کشی شوفاژ کاربرد دارند. در سایت اتصال فیت لیست قیمت بروز و مشخصات فنی لوله های درزدار در ۲ برند لوله درزدار سپاهان و لوله درزدار سپنتا موجود می‌باشد.

۳ مزیت لوله های درزدار نسبت به لوله های مانیسمان

• لوله‌های درزدار، در دسترس‌تر بوده و در زمان کمتری فراهم شده و این زمان کم در شرایطی که نوسان قیمتی برای مواد اولیه وجود دارد، مفید واقع می‌شود.
• ضخامت دیواره در لوله‌های درزدار، پایدارتر و پیوسته‌تر است.
• سطح داخلی لوله‌های درزدار قابل کنترل می باشد، در صورتی که در لوله‌های بدون درز این قابلیت وجود ندارد.

اتصال فیت در مقاله‌ای تحت عنوان تفاوت لوله درزدار و مانیسمان به بررسی تفاوت‌های این دو لوله پرداخته است؛ با مطالعۀ این مقاله می‌توانید به تمام اطلاعات این بخش دست پیدا کنید.

 سطح لوله های درزدار 

سطح لوله‌های درزدار فولادی بر حسب نیاز در  اشکال مختلف استفاده می‌شود:

• روغن کاری شده
• گالوانیزه عمیق
• سیاه
• الکترو گالوانیزه
• پوشش محافظ‌ دار مانند اپوکسی