مقالات

کاربرد شیرآلات برنجی

کاربرد شیرآلات برنجی

انواع مختلفی از شیرآلات صنعتی با جنس‌های مختلف و کیفیت‌های متفاوت در بازار وجود دارند. از آنجا که هر نوع از شیرآلات صنعتی موجود از مواد مختلفی ساخته شده‌اند، انتخاب بهترین نوع شیر ممکن است گاهی اوقات سخت باشد. از شیرآلات برنجی در جاهای مختلفی می‌توان استفاده کرد و به نوعی همه کاره هستند و نسبت به شیرآلات برنزی خواص بسیار بیشتر و گسترده‌تری دارند.

برخی از انواع شیرآلات عبارتند از شیر توپی، شیر دروازه‌ای، شیر قطع‌کن و شیر آب سرکج.

چرا شیرآلات برنجی؟

برنج نسبت به برنز قابلیت چکش‌خواری بیشتری دارد. در واقع برنج آلیاژی از مس و روی است و به طور گسترده‌ای در صنعت و بخش‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی اگر این آلیاژ دارای مقدار زیادی از کلرین ‌می‌باشد و می‌تواند محتوای روی را تجزیه کند، که به سرعت اکسید نخواهد شد. این آلیاژ خصوصیات و ویژگی‌های زیادی دارد که باعث شده است در ساخت تجهیزات و لوازم بسیاری از آن استفاده شود.

قابلیت ریخته‌گری آسان، قابلیت آهنگری آسان و قابلیت دفع گرما تنها بخشی از ویژگی‌های این آلیاژ هستند که باعث می‌شوند کار با آن نسبت به آلیاژهای دیگر بسیار راحت‌تر باشد.

کاربرد شیرآلات برنجی

برنج آلیاژی است که مصارف زیادی از آن استفاده میشود. از آن‌جایی که این آلیاژ دارای خواص برتر متفاوتی است، کاربردهای مختلفی نیز دارد.در خانه‌های مسکونی از شیرآلات برنجی استفاده زیادی می‌شود، البته در بخش تجاری نیز استفاده از شیرآلات برنجی غیر معمول نیست. این نوع از شیرآلات صنعتی به ویژه در هنگام استفاده از آب گرم بسیار مفید است چرا که شیرآلات برنجی دارای خواصی است که باعث می‌شود در برابر آب گرم مقاومت بیشتری داشته باشد.

شیرآلات برنجی می‌توانند درجه حرارت بالاتری را نسبت به آلیاژهای دیگر تحمل کنند. بنابراین، در دماهای بالا، این شیرآلات صنعتی راندمان بسیار خوبی دارند. به همین دلیل در هنگام کار با سیالات داغ بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر زیبایی و سهولت استفاده، این نوع از شیرآلات صنعتی کاربردهای بسیار زیاد و متفاوتی نیز دارند.

فواید شیرآلات برنجی

شیرآلات برنجی فواید بسیار زیادی دارند و به همین دلیل است که در صنایع مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از مزایای شیرآلات برنجی عبارتند از:

• تطبیق‌پذیری: برنج به عنوان یک ماده می‌تواند برای بسیاری از اهداف مورد استفاده قرار گیرد و از این‌رو، شیرآلات برنجی نیز این خاصیت را به ارث می‌برند. برای مثال، به دلیل مقاومت این آلیاژ در برابر گرما، از شیرآلات برنجی در لوله‌های انتقال آب گرم استفاده می‌شود. اگر در جایی نیاز ضروری به تعبیه دقیق شیرآلات صنعتی و جلوگیری از نشت مایعات وجود داشته باشد، این آلیاژ برای شیرآلات بسیار مناسب خواهد بود. اگر در پروژه‌ای کار می‌کنید که اندازه و شکل قطعاتی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید مشخصات بسیار دقیقی دارند، برنج می‌تواند آلیاژ بسیار مناسبی برای شما باشد.

• مقاومت در برابر خوردگی: آلیاژ برنج یکی از موادی است که در برابر خوردگی بسیار مقاوم است. خوردگی می‌تواند باعث زنگ‌زدگی شود و در نتیجه آن کل سیستم ممکن است دچار مشکل شود. اما از آنجا که برنج در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، این آلیاژ را برای تمام مناطقی که امکان خوردگی شیرآلات در آن‌ها زیاد است مناسب می‌سازد. حتی خورنده‌ترین آب‌ها هم نمی‌توانند باعث ایجاد خوردگی در شیرآلات برنجی شوند.

• انعطاف‌پذیری: برنج خاصیت انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد و از این‌رو، شکل دادن به آن نسبت به مواد دیگر کار آسان‌تری بوده و قابلیت آهنگری بیشتری دارد. همچنین این مورد باعث می‌شود تا قیمت تمام شده شیرآلات صنعتی نیز کاهش پیدا کند.

برنج از پلاستیک قوی‌تر است. مهمترین مزیت شیرآلات برنجی کاهش سطح سرب موجود در فلز است. این ویژگی باعث می‌شود تا این نوع از شیرآلات صنعتی برای آب‌های آشامیدنی مناسب و کاملا بی‌ضرر باشند. یکی دیگر از کاربردهای شیرآلات برنجی استفاده در خطوط لوله‌کشی گاز طبیعی است.

• دوام و ماندگاری: یکی دیگر از مزایای شیرآلات برنجی دوام آن‌هاست. برنج از نظر طبیعی بسیار بادوام است. از این رو، هنگامی که از شیرآلات برنجی استفاده می‌کنید، اطمینان خواهید داشت که این شیرآلات برای مدت زمان طولانی به خوبی کار خواهند کرد و تا مدت‌ها نیازی به تعویض ندارند.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *