مقالات

کاربرد شیرآلات چدنی

کاربرد شیرآلات چدنی | فروشگاه اتصال فیت

شیرآلات چدنی در کنار شیرهای برنجی از پرکاربردترین انواع شیرآلات در صنعت تأسیسات ساختمان هستند. شیر وسیله‌ای است که برای تنظیم و کنترل کردن جریان مایعات یا گازها که در لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیرآلات در انواع و جنس‌های مختلف ساخته می‌شود و از این بین شیر چدنی یکی از شیرآلات مهم در صنعت است.

شیرآلات چدنی چیست و نحوه دسته بندی شیرآلات صنعتی چگونه است؟

همانطور که گفته شد شیرآلات چدنی از مهم‌ترین شیرهای مورد استفاده در صنعت تأسیسات ساختمان هستند. به طور کلی شیرآلات صنعتی را می‌توان با توجه به جنس، شیوه‌ی اتصال به لوله و کاربردشان دسته‌بندی کنیم. نکته‌ای که در صنعت بسیار مهم است، انتخاب شیر مناسب با توجه به کاربرد آن است؛ به همین علت لازم است تا آشنایی بیشتری با شیر چدنی که در تأسیسات ساختمان و موتور‌خانه به وفور استفاده می‌شود، پیدا کنیم.

دسته بندی شیرهای صنعتی:

انوع شیرآلات چدنی

شیر چدنی از جمله شیرهای بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است. از این شیرها علاوه بر صنعت تأسیسات آبرسانی و فاضلاب و سیستم‌های انتقال آب، در صنایع پالایشگاهی، نفت و گاز نیز استفاده می‌شود. به طور کلی از شیرآلات چدنی برای کنترل و یا قطع و وصل جریان استفاده می‌شود. برخی از انواع پرکاربرد شیرهای چدنی در زیر آمده است:

شیر‌های چدنی دروازه‌ای و پروانه‌ای در محل‌هایی که نیاز به قطع و وصل جریان در خطوط انتقال سیال داشته باشیم استفاده می‌شوند؛ یعنی کاربرد اصلی آن‌ها در باز و بسته نمودن مسیرهای لوله‌کشی است. شیر چدنی یک طرفه برای جلوگیری از برگشت سیال در خطوط لوله استفاده می‌شود و تنها اجازه‌ی عبور سیال در یک جهت را می دهد. به منظور محافظت و کنترل بیشینه‌ی فشار در خطوط لوله‌کشی و همچنین تجهیزات و وسایل موجود در مسیر لوله کشی، مانند مخازن، بویلر‌ها و…، از شیر فشارشکن استفاده می‌کنند تا بتوان در فشارهای کارکردی بالا از ایمنی تجهیزات اطمینان داشته باشیم.

مزایای شیرآلات چدنی

شیرها با توجه به کاربردشان دارای مزایا و معایبی هستند. برای تهیه‌ی شیرآلات برای هر کاربردی آگاهی نسبت به ویژگی‌های انواع شیرآلات لازم است.شیرهای چدنی به طور معمول در ابعاد بزرگ‌تر از یک اینچ ساخته و توزیع می شوند. مرسوم‌ترین ابعاد برای ساخت شیرآلات چدنی که بسیار پر کاربرد هستند، از ۱.۵ اینچ تا ۱۶ اینچ است. در مورد شیرهای چدنی می‌توان مزایا و ویژگی‌های متعددی را بر شمرد که استفاده از آن‌ها را مناسب می‌کند. از این بین به تعدادی از مزیت‌ها در زیر اشاره شده است:

  • شیر چدنی به علت دارا بودن ساختاری از آلیاژهای چدن که دارای ۹۵% آهن، کربن و سیلیسیم است، در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاوم است.
  • این شیرها در برابر ضربه، اکسیده شدن و شرایط سخت مکانیکی نیز مقاوم هستند که این امر باعث کاربرد بالای آن‌ها در تأسیسات انتقال آب و بخار آن شده است.
  • شیرهای چدنی از لحاظ قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه می‌باشند.
  • از آنجایی که اتصالات شیرآلات چدنی توسط فلنج انجام می‌شود، نصب و بهره‌برداری از آن‌‌ها آسان است.

تولید کنندگان شیر چدنی

شیرآلات چدنی در ایران توسط شرکت‌های مختلف و متعددی تولید می ‌وند. از این بین می‌توان به شرکت‌های وگ امید گلستان ،فاراب، میراب، اکون، سام و وگ ایران بی‌همتا به عنوان معتبرترین برندهای تولیدکننده‌ی شیر چدنی و همچنین دیگر شیرآلات صنعتی اشاره کرد.

مقالات مرتبط: تفاوت شیرآلات چدنی و برنجی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *