مقالات

اتصالات رده 40

اتصالات جوشی رده ۴۰ دسته ای از اتصالات با اهمیت زیاد و پر کاربرد در صنعت تاسیسات و لوله کشی است که برای هرگونه تغییر جهت جریان، ایجاد انشعاب در لوله اصلی برای فراهم کردن مسیر های بیشتر برای عبور سیال و دیگر اقدامات این چنینی تولید شده و از آن ها استفاده می شود. اتصالات در صنعت لوله‌کشی را از نظر های مختلفی می توان تقسیم بندی کرد.

اتصالات پر استفاده در صنعت را از نظر جنس، نحوه اتصال، کلاس فشاری و … می توان تقسیم بندی کرد. از نظر جنس اتصالات را میتوان به سه نوع فولادی، استیل و گالوانیزه تقسیم کرد هر یک از این اتصالات دارای ویژگی های منحصر به فرد خود بوده و با توجه به شرایط موجود در صنعت استفاده می شوند.

به طور کلی اتصالات جوشی رده ۴۰ در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و انواع مختلفی داشته که برای کاربرد های متفاوت به کار می روند. در ادامه با اتصالات جوشی رده ۴۰، ویژگی ها، انواع و خصوصیات آن آشنا می شویم. در انتها نیز نگاهی به شیوه ساخت و کاربرد آن ها می اندازیم.

اتصالات جوشی رده ۴۰ چیست؟

اتصالات جوشی رده ۴۰ در لوله کشی (Fittings) دسته ای از تجهیزات پر کاربرد در صنعت لوله کشی هستند که از این اتصالات برای ادامه روند لوله کشی و تغییرات مورد نیاز در جهت جریان و انشعاب گیری استفاده می شود. اتصالات موجود در صنعت را می توان بر اساس آلیاژ ، نوع اتصال و آرایش لبه های آن دسته بندی کرد.

به طور کلی اتصالات به شیوه های مختلفی قابلیت وصل شدن به سیستم لوله کشی را دارند که از پر کاربردترین آن ها می توان به اتصالات جوشی رده ۴۰ و اتصالات رزوه ای اشاره کرد. اتصالات جوشی خود به دو دسته اتصالات لب جوش (Butt Weld) و ساکت ولد (Socket Weld) تقسیم می شوند. در اتصالات لب جوش، انتهای اتصالات برای جوشکاری پخ زده می شود و شکل آن باتوجه به میزان ضخامت آن ها متفاوت خواهد بود.

اتصالات جوشی رده ی ۴۰ دسته ای از پر مصرف ترین اتصالات جوشی است که در انواع مختلفی وجود دارد. این اتصالات با توجه به شیوه تولید می توانند بدون درز (مانیسمان) یا درز دار باشند. ضمناً اتصالات جوشی در رده های مختلفی وجود دارند. اتصالات جوشی بدون درز معمولا در رده های ۲۰، ۴۰ و ۸۰ به فروش می رسند اما در رده ۱۶۰ نیز امکان تولید وجود دارد. از این بین اتصالات جوشی رده ی ۴۰ بسیار در تاسیسات کاربردی هستند.

انواع اتصالات جوشی رده ۴۰

اتصالات جوشی رده ۴۰ دسته ای از پر مصرف ترین اتصالات جوشی است که در انواع مختلفی وجود دارند: زانویی، سه راهی، تبدیل، در پوش و … از انواع مختلف اتصالات جوشی رده ی ۴۰ بوده که تولید می شوند و هر کدام در موارد مصرفی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت اتصالات جوشی رده ۴۰ مانند سایر محصولات به عوامل متعددی از جمله نرخ فولاد، جنس، کیفیت و … بستگی دارد.

یکی از روش های تقسیم بندی انواع اتصالات جوشی رده ۴۰ بر اساس لوله به کار رفته در آنها است. اتصالات جوشی بر اساس لوله های به کار رفته در آن ها به دو دسته کلی اتصالات جوشی بدون درز و درزدار تقسیم بندی می شوند. در اتصالات جوشی بدون درز از لوله های بدون درز (مانیسمان) استفاده می شود که هیچ گونه درز و جوشی ندارند اما در اتصالات جوشی درزدار از لوله های درزدار استفاده می شود که درز این لوله ها توسط جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند.

از ویژگی های مهم اتصالات جوشی رده ۴۰ لوله این است که دارای تحمل فشار خوبی هستند. یکی از مزایای استفاده از انواع اتصالات، جایگزینی آن با دیگر روش های تعمیر و تعویض است و این به این معنی است که در صورت خراب شدن هر بخش از لوله، تنها همان بخش تعویض شده و در نتیجه فرآیند تعمیر و نگهداری بسیار آسان می گردد. ضمناً استاندارد ابعادی اتصالات جوشی رده ۴۰ بر اساس ASME B16.9 بوده و این اتصالات بر اساس استاندارد ضخامتی SCHEDULE40 از استاندارد ASME B16.9 ساخته می شود.

پرکاربردترین اتصالات جوشی رده ۴۰

همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم اتصالات جوشی رده ۴۰ انواع مختلفی دارند اما تعدادی از آن ها بسیار کاربردی بوده و در اکثر صنایع که با لوله کشی در ارتباط هستند، استفاده می شوند. در ادامه لیستی از این اتصالات پر کاربرد جوشی رده ۴۰ آمده است:

  • سه‌راهی: سه راهی هم اندازه و سه راهی کاهنده
  • تبدیل‌ها: تبدیل کاهنده هم‌مرکز و تبدیل کاهنده غیرهم مرکز، تبدیل هم‌ مرکز و تبدیل کج
  • انواع زانویی و درپوش: زانو ۴۵ درجه، زانو ۹۰ درجه  (LR)، درپوش  (Cap)، زانو ۹۰ درجه  (SR)و زانو ۱۸۰ درجه  (SR)

کاربرد اتصالات جوشی رده ی ۴۰

اتصالات جوشی رده ۴۰ در صنایع مختلف مانند صنایع آب ، بخار ، گاز ، هوا و در کل در تمامی صنایعی که در آن ها لوله کشی وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. به طور خاص از اتصالات جوشی رده ی ۴۰ می‌توان جهت اتصالات در خطوط لوله کشی گاز در خانه های مسکونی و شرکت‌های صنعتی مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی استفاده کرد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *