مقالات

لوله کشی ساختمان

انواع سیستم های لوله کشی ساختمان چگونه است ؟ هر ساختمانی دارای یک سری بخش‌های مهم است. لوله کشی ساختمان از قسمت‌های اصلی آن به شمار می‌رود که وجود آن سبب شده تا آبرسانی به آسانی در ساختمان صورت گیرد. برای لوله کشی ساختمان‌، سیستم‌های گوناگونی وجود دارد.

اهداف لوله کشی ساختمان

لوله کشی ساختمان با تامین یک سری اهداف انجام می‌شود. لوله کشی ساختمان برای آبرسانی به سرویس بهداشتی، آشپزخانه و حمام انجام گرفته و همین‌طور برای هدایت و دفع فاضلاب نیز به لوله کشی ساختمان نیاز است. ضمنا لوله کشی ساختمان برای انتقال فاضلاب روی سطح زمین نیز کاربرد دارد.

سیستم آبرسانی

در سیستم آبرسانی، با استفاده از لوله کشی آب را به خانه هدایت می‌کنند؛ طوری که آب مورد نیاز شیرهای آب با استفاده از انشعاب لوله‌ها انجام می‌شود. تجهیزاتی که برای آبرسانی عموما مورد استفاده قرار می‌گیرد از وسایلی اعم از اتصالات، دو راهی، سه راهی، شیر و فلکه و سیستم لوله کشی آب تشکیل شده‌اند.

سیستم لوله کشی آب و فاضلاب

لوله کشی آب و فاضلاب یکی از سخت ترین مراحل برای لوله کشی ساختمان است؛ چرا که برای انتقال مواد گند زدای آشپزخانه و سرویس بهداشتی به کار می‌رود. سیستم فاضلاب عموما به صورت توکار نصب می‌شود.

انواع سیستم های لوله کشی ساختمان,تفاوت لوله CPVC با PVC,سیستم لوله کشی آشپزخانه,

سیستم لوله کشی آشپزخانه

سیستم لوله کشی آشپزخانه عموما یکی از ساده ترین بخش‌های ساختمان محسوب می‌شود؛ چرا که عموما از لوله آب سرد و گرم، لوله سینک و ظرفشویی تشکیل شده است.

سیستم لوله کشی حمام

سیستم لوله کشی حمام باید بدون هر گونه نشتی باشد؛ به همین دلیل برای آن از دو سیستم لوله کشی آب اعم از تامین آب و آب و فاضلاب استفاده می‌کنند. لوله کشی آب که برای تامین آب سرد و گرم است و آب و فاضلاب برای بیرون راندن مواد گندزا کارایی دارد.

لوله و اتصالات گالوانیزه,لوله‌های موجود برای لوله کشی ساختمان,انواع سیستم های لوله کشی ساختمان,

دسته بندی لوله‌ها برای ساختمان

لوله‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند که هر یک از آن‌ها می‌توانند جنس مختلفی داشته باشند که عبارتند از:

  • لوله سیستم توزیع آب که از جنس فولاد، مس و پلاستیک هستند
  • لوله سیستم آبرسانی که از جنس چدن، آهن و پلاستیک هستند
  • سیستم لوله و فاضلاب که معمولا از جنس گالوانیزه، فولاد و چدن هستند
  • لوله تخلیه مدفوع که معمولا از آزبست، سفال، استایرن و لاستیک ساخته می‌شوند.
  • لوله باران ساختمان که از آزبست، چدن و مس تولید می‌شوند.

لوله‌های موجود برای لوله کشی ساختمان

برای این که فرآیند لوله کشی ساختمان انجام شود می‌توان از چند نوع لوله استفاده کرد که عبارتند از:

تفاوت لوله CPVC با PVC,سیستم لوله کشی آشپزخانه,لوله و اتصالات گالوانیزه,

سیستم لوله و اتصالات پلیمری برای ساختمان

لوله و اتصالات پلیمری یکی دیگر از انواع پرکاربرد برای لوله کشی ساختمان به‌شمار می‌روند. لوله و اتصالات پلیمری به دلیل این که یک سری مزایا و ویژگی‌های خاص شیمیایی و فیزیکی که دارند؛ در بازار کارایی بسیار زیادی دارد. از طرفی سیستم لوله و اتصالات پلیمری خود، شامل انواع لوله می‌شود که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، لوله و اتصالات پی وی سی می‌باشند.

لوله و اتصالات پی وی سی عموما برای انتقال آب سرد کارایی دارد. همچنین لوله یو پی وی سی در دمایی پایین‌تر از لوله پی وی سی کارکرد دارد. از طرفی لوله‌های سی پی وی سی در دمایی بیشتر از ۱۲۰ درجه سانتی گراد نیز کار می‌کند.

تفاوت لوله CPVC با PVC

در نگاه اول شاید لوله سی پی وی سی با پی وی سی یکسان به نظر برسند؛ اما دارای تفاوت‌هایی می‌باشند. این دو مدل لوله، در ساختار مولکولی خود تفاوت دارند. همچنین لوله سی پی وی سی دارای درصد بیشتری کلر است که همین امر سببب شده تا این لوله خواص شیمیایی بیشتری داشته باشد. در واقع می‌توان گفت لولهCUPVC نوع پیشرفتهی لوله‌ی PVC است.

لوله‌های موجود برای لوله کشی ساختمان,انواع سیستم های لوله کشی ساختمان,تفاوت لوله CPVC با PVC,

ویژگی‌های لوله CPVC

این لوله‌ها دارای یک سری ویژگی‌هایی هستند که عبارتند از:

  • سازگاری بالا با محیط زیست
  • وزن سبک و پایین
  • نصب آسان و راحت
  • مقاومت بالا در برابر گرما
  • انعطاف پذیری بالا
  • مقرون به صرفه در مصرف انرژی

لوله و اتصالات گالوانیزه

یکی دیگر از سیستم‌های لوله کشی، گالوانیزه است. لوله گالوانیزه دارای پوشش محافظ فلز روی است که سطح این لوله و اتصالات را در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می‌کند. همچنین این لوله و اتصالات دارای ضخامت حدودا ۵ میلیمتر است که برای لوله کشی ساختمان بسیار مناسب می‌باشد.

سیستم لوله کشی آشپزخانه,لوله و اتصالات گالوانیزه,لوله‌های موجود برای لوله کشی ساختمان,

لوله و اتصالات چدنی برای سیستم لوله کشی ساختمان

لوله و اتصالات چدنی یکی دیگر از انواع سیستم برای لوله کشی ساختمان است که به طور استاندارد، طول آن‌ها بین ۲ تا ۵ متغییر می‌باشد. همچنین ضخامت لوله و اتصالات چدنی بین ۵ و ۶ میلیمتر است.

انواع سیستم های لوله کشی ساختمان,تفاوت لوله CPVC با PVC,سیستم لوله کشی آشپزخانه,

لوله سیمان آزبستی برای سیستم لوله کشی ساختمان

لوله کشی ساختمان می‌تواند با استفاده از لوله‌های گوناگونی انجام گیرد که یکی از آنها لوله سیمان آزیستی است که برای تخلیه زباله، آب باران و  ذرات ریز خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله سیمان آزبستی هر چند مزایای زیادی دارد؛ اما دارای معایبی نیز هم می‌باشد، مهمترین عیب لوله سیمان آزبستی، درصد بالای شکنندگی آن است. اما برای کسانی که می‌خواهند لوله‌هایی ارزان تر از لوله پی وی سی تهیه کنند، گزینه مناسبی است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *