مقالات

 انواع صفحه برش ازلحاظ کاربرد

نحوه عملکرد صفحه برش

در صنایع برای برش قطعات با جنس‌های مختلف، از انواع صفحه برش (Cut Off Wheel یا Disk Cutter) استفاده می‌کنند.

صفحات برش، از تنوع در اشکال و ابعاد بسیاری برخوردارند که قابل نصب بر روی انواع دستگاه فرز، مینی فرز، دستگاه‌های پروفیل بر و … هستند. هرکدام از این صفحات، منحصربه‌فرد و مخصوص کاربرد خاص خود است،هنگام تهیه و استفاده از این تجهیزات باید بسیار دقت شود که برای چه کاربردی صفحه برش تهیه می‌کنید، بعلت اینکه اگر این صفحات به‌جای هم استفاده شوند، دچار آسیب و خرابی خواهند شد. به‌عنوان‌ نمونه اگر برای برش سنگ از صفحه برش فرز چوبی استفاده شود، صفحه برش، دچار آسیب و خرابی شده و حتی ممکن است دیگر قابل استفاده نباشد.

صفحه برشی شامل تعداد زیادی دانه‌های ریز سایشی است که با چرخش صفحه، به قطعه کار برخورد کرده و با ایجاد سایش و اصطکاک برشکاری روی قطعه را انجام می‌دهد، در زمان برش، این دانه‌های سایشی پس از پس از ساییده شدن با قطعه کار، از صفحه جداشده و با دانه‌های تیز جدید جایگزین می‌شوند.

جنس صفحه برش

صفحات برش، با توجه به نوع کاربرد و استفاده از آن‌ها، از ابعاد مختلفی از دانه‌های سایشی در ترکیب با انواع چسب و رزین ساخته می‌شوند. جنس دانه‌های صفحه‌های برشی به‌طورمعمول از اکسید آلومینیوم، اکسید آلومینیوم و زیرکونیوم، سرامیک اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون و … است که هرکدام از این مواد نیز برای کاربرد خاصی مناسب است .

  • دانه اکسید آلومینیوم (برای برش و لایه‌برداری از آهن و فولاد کاربرد دارد.)
  • دانه اکسید آلومینیوم و زیرکونیوم (برای برش و لایه‌برداری از فولادهای سخت استفاده می‌شود.)
  • دانه کاربید سیلیکون (کاربرد برای لایه‌برداری از انواع فولاد سخت و برش انواع لاستیک، پلاستیک، سنگ و انواع مواد غیر آهنی)
  • سرامیک اکسید آلومینیوم (این نوع دانه سایشی قوی‌ترین نوع بوده و برای لایه‌برداری و برش فلزات خیلی سختمی کاربرد دارد.)

 اندازه دانه‌های سایشی

اندازه دانه‌های سایشی به‌صورت شماره‌هایی بر روی صفحات برش نمایش داده می‌شود. سایز دانه‌های سایشی با میزان ظرافت برش و سطوح برش شده رابطه مستقیم دارد، به این شکل که هرچه دانه‌ها دارای سایز بزرگ‌تری باشند، زبرتر و برای برش‌های بدون ظرافت مناسب هستند که نیازی به صافی سطوح برش شده ندارند. همچنین هرچه اندازه دانه‌های سایشی کوچک‌تر باشد، برای برش‌های ظریف‌تر و سطوح برش شده ظریف‌تر و بهتر مناسب‌اند.

برای تشخیص شماره‌های جک شده روی صفحات برش دقت کنید که هر چه شماره‌های درج‌شده از عدد ۱۰ بزرگ‌تر باشد به معنی درشت و زیر بودن دانه‌ها و هر چه شماره‌ها شامل ارقام بسیار بزرگ‌تر باشند، مانند ۲۰۰، ۱۸۰ یا ۱۰۰ به معنی زیرتر و نرم‌تر بودن دانه‌های سایشی است.

 انواع صفحه برش ازلحاظ کاربرد

به‌طورکلی، ضخامت صفحه‌های استیل بر ۱ میلی‌متر و کمتر، ضخامت صفحه‌های فلز بر ۲ الی ۳ میلی‌متر و ضخامت مینی فلاپ‌ها ۴ الی ۵ میلی‌متر است. قطر استاندارد صفحه‌های برش با توجه به مواد سازنده متفاوت است، اما کاربردی‌ترین صفحات دارای قطر ۱۱۵، ۱۲۵، ۱۵۰، ۱۸۰، ۲۱۰، ۲۳۰، ۲۵۰، ۳۰۰، ۳۵۰ میلی‌متر هستند.

صفحه آسفالت بر

این نوع صفحه برشی مانند صفحه بتن بر دارای سگمنت است و برای برش انواع آسفالت کاربرد دارد. سایزهای این نوع صفحه برشی شامل ۳۵۰، ۴۰۰، ۴۵۰، ۵۰۰،۵۵۰،۶۰۰، ۶۵۰ و ۷۰۰ است و سایزهای بسیار بزرگ آن مانند ۱۲۰۰ میلی‌متر است که برای عملیات صنعتی کاربرد دارد.

 صفحه سنباده

صفحه سنباده که همان‌طور که از نام آن پیداست، بیشتر برای سنباده کاری و لایه‌برداری استفاده می‌شود و قابل نصب بر روی انواع فرز و مینی فرز است.

 صفحه مینی فلاپ

این نوع صفحات نیز قابلیت نصب بر روی انواع فرز و مینی فرز را دارند. ساختار این نوع صفحه از قرار گرفتن چند سنباده به‌صورت مورب روی‌هم تشکیل‌شده و نسبت به سنباده کاربرد ساده‌تر و عملکرد سایشی بهتری دارد.

 صفحه استیل بر

صفحه استیل‌بر دارای ظاهری صاف بوده و در میان انواع صفحات برشی، صفحه‌های استیل‌بر کمترین ضخامت را دارند و در بیشترین حالت، ضخامت برخی از انواع از صفحات استیل‌بر به ۲ میلی‌متر می‌رسد. از این صفحه برش برای برش و سایش انواع فولاد سخت مانند استیل (ضخامت کم) استفاده می‌شود.

 صفحه آهن بر

صفحات آهن‌بر معمولاً دارای قطر ۱۱۵، ۱۸۰، ۲۱۰ و ۲۳۰ و ضخامت ۱ الی ۲ میلی‌متر هستند. این نوع صفحه برای برش انواع لوله و پروفیل آهنی با ضخامت کم کاربرد دارند.

 صفحه ساب و سایش

این نوع صفحات دارای قطر ۱۱۵، ۱۸۰ و ۲۳۰ هستند. صفحات ساب و سایش معمولاً برای گرفتن پلیسه و صاف کردن محل برش کاربرد دارند.

 صفحه پروفیل بر

یکی از انواع صفحات برش، صفحه پروفیل‌بر است که در انواع ۳۰۰ و ۳۵۵ میلی‌متر تولیدشده و روی دستگاه مخصوص برش پروفیل نصب می‌شود. این نوع صفحه برای برش انواع لوله، قوطی و پروفیل ساختمانی کاربرد دارد.

 صفحه سنگ بر

این نوع صفحات دارای قطرهای ۱۱۵، ۱۸۰، ۲۱۰ و ۲۳۰ میلی‌متر بوده و در ضخامت ۱.۵ الی ۲.۵ میلی‌متر تولید می‌شوند.

 صفحه سرامیک بر

این نوع صفحه دارای قطر ۱۱۵، ۱۸۰ و ۲۳۰ میلی‌متر بوده و برای برش از طریق سایش عمل می‌کند و از این لحاظ کاملاً مشابه با صفحه برش فیبری عمل می‌کند، اما برعکس صفحه‌ برش فیبری تنها لبه‌های صفحه‌ سرامیک‌بر از جنس دانه‌های سایشی است و این دانه‌ها با استفاده از جوش دادن در لبه‌ صفحه برش قرارگرفته‌اند.

 صفحه بتن بر

این نوع صفحه برشی لبه الماسه دندانه‌دار سگمنت دارد و در قطرهای ۳۰۰ الی ۷۵۰ میلی‌متر در بازار موجودند.

نکات ایمنی مربوط به صفحه برش

برای تهیه انواع صفحات برشی، باید نکاتی مدنظر قرار گیرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • با توجه به نوع کاربرد و جنس قطعه کار و جنس سطوح مورد برش و سایش، صفحه مخصوص به کار را انتخاب کنید.
  • برای نصب صفحه روی دستگاه، پیچ نصب صفحه نباید بیش‌ازاندازه نرمال سفت شود.
  • صفحه برش هرگز نباید دچار آسیب یا ترک باشد.
  • صفحه برش نباید بزرگ‌تر از دستگاه برش باشد.
  • برای حفاظت از اپراتور، حتماً باید کاربر از لوازم و تجهیزات حفاظت فردی مانند عینک، دستکش، محافظ گوش و کفش ایمنی استفاده کند.
  • به مقادیر دور دستگاه و میزان دور صفحه برش دقت کنید.
  • در زمان استفاده از دستگاه و برش سطوح هرگز ضربه ناگهانی وارد نکنید.
  • هرگز اقدام به جدا کردن و برداشتن تجهیزات ایمنی نصب‌شده بر روی دستگاه برش نکنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *