مقالات

معنای عبارات روی شیرآلات چدنی چیست؟

معنای عبارات روی شیرآلات چدنی چیست؟

در این مطلب می خواهیم در رابطه با حروف  به کار رفته در شیر آلات صحبت کنیم. عباراتی مانند DN و PN چیست؟ حروف حک شده روی شیرآلات صنعتی چه معنایی دارند؟ و ..

عباراتی مانند DN و PN چیست ؟

این سوالاتی است که در مورد شیرآلات چدنی و غیر چدنی وجود دارد. در این مطلب می خواهیم به این سوالات و پاسخ آنها بپردازیم. به طورخلاصه DN مخفف نامینال دیامتر و PN مخفف نامینال پرشر می باشد. یعنی  قطر نامی و فشار نامی شیر آلات را به ما نشان می دهند.

DN و PN چیست و چه کاربردی دارند ؟

PN، قطر نامی شیرآلات، اتصالات، لوله ها و فلنج ها را برای ما مشخص میکند. برای اتصال دو محصول متفاوت به هم، مانند یک شیر و یک فلنج یا لوله و یک فلنج و مشابه آن نیاز است. این تشابه باعث میشود که DN این دو محصول با هم برابر باشد. یعنی با هم قطرهای نامی برابری داشته باشند تا فلنج ها یا رزوه های آنها به هم متصل شود. تبدیل dn به میلیمتر یا اینچ نیز از اطلاعات مهمی است که بسیاری اوقات برای ما کارآمد خواهد بود.

به طور مثال DN80 برابر ۳ اینچ است و DN 125 برابر ۵ اینچ است. یعنی اگر شما یک شیر DN۱۲۵ خریداری نموده اید ، باید لوله‌های شما ۵ اینچ باشد. و اگر لوله شما مثلاً ۴ اینچ است باید شیر آلات و فلنچ هایی با ۱۰۰ DN خرید کنید. برای نمونه دیگر DN25، ده اینچ است و DN50 ، دو اینچ است. اما PN؛ نشان دهنده فشار نامی آن محصول می باشد. فشار نامی یعنی فشار استانداردی که این محصول برای آن تولید و عرضه شده است. معمولاً پی ان ها ، p۶ ۱۰۱۶ ۲۵ و ۴۰ می باشند.

PN حک شده روی محصولات، نشان فشاری است که آنها بر اساسش تولید می‌شود. طبق جدول خاصی در فشار خاصی تست هایی برای آنها انجام می‌شود. و ما را مطمئن می کند که این محصول در این فشار قابل استفاده و قابل اطمینان است. برای اتصال دادن دو محصول متفاوت غیر از مساوی بودن DN نیاز است که PN آنها نیز برابر باشد. زیرا در یک DN یا قطر ثابت و PN یا فشارهای  متفاوت احتمالاً سوراخکاری های فلنجها کمی متفاوت و متنوع خواهد بود.

در ایران از چه DN و PN استفاده میشود؟

 در محصولات شیرآلات و اتصالات مخصوص آب در کشورمان ، عموماً از PN10 و PN16 استفاده می‌شود. و به طور کمتر PN25 نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در سایزهای کمتر از ۲۰۰ میلی متر یا کمتر از ۸ اینچ مثلاً ۶ اینچ ،  ۵ اینچ و یا ۴ اینچ، اختلاف سوراخکاری در PN10-16 وجود ندارد. اما در سایزهای بالاتر اختلاف سوراخکاری وجود دارد و برای هماهنگ کردن دو محصول باید دقت بیشتری به کار گرفت.

 به یک نکته نیز توجه داشته باشید: DN قطر نامی است، شما قطر نامی را نمی توانید با کولیس اندازه بزنید. زیرا قطر نامی با قطر خارجی یا قطر داخلی متفاوت است و این بسته به لوله و اتصالات و استانداردی دارد که آنها تولید شده‌اند.

این کلاس‌ها در مورد ولوهاییست که به صورت رزوه‌ای NPT، فلنجی، جوش ساکتی و جوش لب به لب می‌باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استاندارد ANSI B16.34 جهت تعیین ارتباط بین دما و فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد.کلاسهای فشار مطابق با ANSI B16.34 که عبارتند از: CLASS 150, 300, 600, 900, 1500, 2500

تقسیم‌بندی شیر آلات بر اساس نوع استاندارد و فشار کاری

۱- شیر الاتی که فشار تحملی آنها بر حسب PSI می شود اصطلاحا class-rated گفته می‌شود. نرخ فشار و دمای قابل تحمل در این گروه از ولوها باید مطابق با استاندارد ANSI B16.34 در نظر گرفته شود.

۲- شیر الاتی که فشار تحملی آنها بر حسب بار BAR می‌باشد اصطلاحا گروه PN-RATED گفته می‌شود. نرخ فشار در این گروه از ولوها باید مطابق با استاندارد EN 1092-1 در نظر گرفته شود.

قانون: اگر یک ولو در گروه class – rated بوده و جنس آن مطابق استاندارد ANSI B16.34 در group1.1 قرار گرفته و فشار تحملی آن ۱۵۰ psi باشد، این ولو می‌تواند دمای ۶۰۰ درجه فارنهایت و فشاری معادل ۱۴۰ psi را تحمل کند.اگر دما به مقدار کمتر از ۶۰۰ درجه فارنهایت برسد آنگاه این ولو می‌تواند فشارهایی بالاتر از ۱۴۰ psi را تحمل کند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *