مقالات

چرا اتصالات گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرند؟

چرا اتصالات گالوانیزه ؟

اتصالات دنده ای به خاطر شرایط محیطی که در آن قرار میگیرند در معرض خطر زنگ خوردگی می باشند لذا نیاز به پوششی برای مراقبت و محافظت دارند تا در مقابل زنگ زدگی مقاوم باشند. اتصالات زنگ زده شده پس از مدتی دچار خوردگی می شوند و از محل خوردگی سوراخ می شوند که باعث خرابی سیستم لوله کشی می شود.

برندهای موجود از اتصالات گالوانیزه در اتصال فیت

  1. اتصالات گالوانیزه توپی برزیل (TUPY)
  2. اتصالات گالوانیزه جورج فیشر (GF)+
  3. اتصالات گالوانیزه مک براند چین
  4. اتصالات گالوانیزه چینی
  5. اتصالات گالوانیزه ایرانی
  6. اتصالات گالوانیزه SD

وظایف اتصالات گالوانیزه

استاندارد ابعادی اتصالات گالوانیزه از NPT و BTS پیروی می کند، حال به شرح وظایف هرکدام از اتصالات گالوانیزه میپردازیم:

۱- زانویی گالوانیزه (ELBOW)

از زانو برای تغییر جهت جریان ۹۰ درجه و ۴۵ درجه استفاده می شود برخلاف زانوهای جوشی که می توان به صورت کارگاهی در زاویه متفاوت برش داد ، زانوهای گالوانیزه را نمیتوان برش دادبعلت اینکه در هر دوطرف ورودی و خروجی زانویی دنده خورده است (مادگی) .
تمامی زانو های گالوانیزه از داخل دنده میشوند و اگر خارج از این حالت بخواهیم (از بیرون دنده باشد) باید از مغزی استفاده شود.

۲- سه راهی گالوانیزه (TEE)

از سه راهی برای انشعاب گرفتن از خط اصلی استفاده می شود که در دو نوع سه راه مساوی (سایز ورودی و خروجی و انشعاب برابر است) و سه راه تبدیلی (سایز انشعاب از سایز ورودی و خروجی کمتر است.) هستند  که زاویه بین ورودی _ خروجی و انشعاب ۹۰ درجه می باشد و در زاویه های دیگر موجود نمی باشد .
تمامی سه راهی های گالوانیزه از داخل دنده میشوند و اگر خارج از این حالت بخواهیم (از بیرون دنده باشد) باید از مغزی استفاده شود.

۳- چپقی گالوانیزه (STREET ELBOW)

چپقی دارای شکل ظاهری زانویی می باشد با این تفاوت که یک طرف چپقی از بیرون دنده می شود و سمت دیگر از داخل دنده می شود که در دونوع ۹۰ و ۴۵ درجه هستند ، از چپقی برای تغییر جهت جریان استفاده می شود وویژگی آن نسبت به زانویی موقعی مشخص است  که سمت دیگر اتصال از داخل دنده شده باشد و آن زمان نمیتوان از زانویی استفاده کرد و باید از چپقی استفاده شود.

۴- بوشن گالوانیزه (COUPLING)

می دانیم که لوله های گالوانیزه از بیرون دنده می شوند و همه لوله ها به صورت مادگی می باشد وخاطر همین نمیتوان دو لوله را به یکدیگر متصل کرد و برای اتصال دو لوله به یکدیگر و ادامه خط لوله کشی از بوشن استفاده می شود به صورتی که بوشن ها از دو طرف هم به صورت مادگی دنده می شود که مناسب برای اتصال به لوله (نری) می باشد .

۵- مغزی گالوانیزه (NIPPLE)

شکل ظاهری مغزی شبیه به بوشن است با این تفاوت که هردو طرف مغزی از بیرون دنده میشود .بعنوان  مثال می توان برای اتصال بین دو شیر فلکه که هر دوطرف آن ها از داخل دنده شده استفاده کرد ، از کاربردهای دیگر مغزی می توان به تغییر مادگی به نری زانو یا سه راهی استفاده کرد.

۶- تبدیل گالوانیزه (REDUSER)

برای تغییر سایز در خط لوله از تبدیل استفاده می کنند، تبدیل ها به این صورت می باشند که یک طرف از داخل و طرف دیگر از بیرون دنده می شود، توجه کنید که از تبدیل برای تغییر سایز مستقیم دو لوله نمی توان استفاده کرد بعات این که هر دو طرف لوله از داخل دنده نمی خورد و برای طرف دیگر تبدیل که از بیرون دنده می خورد بای از بوشن استفاده کنیم.

۷- روپیچ _ توپیچ گالوانیزه

برای ادامه خط از روپیچ _ توپیچ استفاده می شود و فرق آن با بوشن به این صورت می باشد که بوشن از دو طرف مادگی می باشد ولی همانطور که از اسم روپیچ _ توپیچ مشخص می باشد، یک طرف مادگی و طرف دیگر نری دنده شده است .

۸- مهره ماسوره گالوانیزه (UNION)

هنگامی که خط لوله تاسیسات کاملا اجرا شد و تمامی اتصالات بسته شد امکان باز کردن به راحتی این خط برای تعمیر و نگه داری وجود ندارد به همین خاطر از مهره ماسوره برای این کار استفاده می کنند که مهره ماسوره بین دو لوله قرار می گیرد و به علت سه تیکه بودن مهره ماسوره قابلیت تنظیم و باز و بسته شدن دارد و می توان خط لوله را باز کنیم و تعمیرات را انجام دهیم.
آب بندی مهره ماسوره بسیار مهم می باشد و از این رو در انتخاب مهره ماسوره دقت لازم را در نظر بگیرید.

۹- درپوش گالوانیزه

برای کور و مسدود کردن مسیر لوله کشی از درپوش گالوانیزه استفاده می شود. همانطور که گفته شد لوله های گالوانیزه به صورت روپیچ می باشند، در نتیجه برای کور کردن لوله گالوانیزه باید از درپوش گالوانیزه تو پیچ استفاده شود، اما برای مسدود کردن اتصالات گالوانیزه و یا شیرآلات باید از درپوش های رو پیچ استفاده کرد که با نام پلاگ گالوانیزه PLUG شناخته می شوند .

آب بندی اتصالات گالوانیزه

یکی از بزرگترین مشکلات اتصالات دنده ای مشکل نشتی و عدم آببندی در رزوه هاست که برای حل این مشکل باید اولا از اتصالات گالونیزه با برند مناسب استفاده شود و دوما در هنگام اجرای لوله کشی باید از اقلامی همچون نوارتفلن، کنف و یا خمیر لوله کشی استفاده کرد .

اتصالات دنده ای سیاه

همانند اتصالات گالوانیزه، نوع سیاه و گالوانیزه نشده آن ها نیز موجود می باشد که مناسب برای مکان هایی می باشد که رطوبت کمتری دارند و احتمال زنگ زدگی اتصالات دنده ای کمتر می شود. برندهای موجود از اتصالات دنده ای سیاه عبارت است از :

  1. اتصالات دنده ای سیاه برزیل: برند توپی برزیل دارای سبد کاملی از اتصالات دنده ای سیاه و گالوانیزه می باشد که در تمامی محصولات به غیر از مهره ماسوره دارای لیست قیمت مشابه می باشند و لیست قیمت مهره ماسوره گالوانیزه توپی برزیل از لیست قیمت مهره ماسوره سیا برزیل بالاتر می باشد .
  2. اتصالات دنده ای مک چین: این برند چینی دارای سبد کاملی از اتصالات دنده ای سیاه نمی باشد ولی سبد کالایی اتصالات گالوانیزه مک چین کامل و موجود می باشد .
  3. اتصالات دنده ایی سیاه چینی: این نوع از اتصالات دنده ای بدون برند بوده ولی ارای سبد کالایی کامل اتصالات سیاه و گالوانیزه می باشد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *