مقالات

انواع جعبه‌های  آتش نشانی

آتش سوزی حادثه‌ای است که ممکن است هر لحظه در هر جای دنیا اتفاق بیفتد.احتمال دارد در برخی مواقع نتوان از بروز آتش سوزی جلوگیری کرد اما می‌توان با خرید تجهیزات آتش نشانی مناسب (از جمله جعبه آتش نشانی) خسارات مالی و جانی آن را کاهش دهیم و آن را به حداقل برسانیم.

جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی یا فایر باکس یکی از پر کاربرد ترین و بهترین ابزارهای غیر اتوماتیک تجهیزات آتش نشانی به منظور بهره برداری از ذخایر آب جهت اطفای حریق می‌باشد که درحال حاضر در مجتمع‌های مسکونی، اداری، تجاری سوله‌های صنعتی و انبارها نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرند که در لحظات شروع  آتش سوزی با کارکرد مناسب خود جزء تجهیزات اولیه در اطفا می‌باشد.

جعبه آتش نشانی عبارت است از محفظه‌ای جهت نگهداری تجهیزات از جمله قرقره، شلنگ، شیرفلکه، نازل و دیگر اتصالات می‌باشد.

انواع جعبه‌های  آتش نشانی

این جعبه‌ها با توجه به نیاز مصرف کننده و نظر کارشناسی طراح دکوراسیون به طور کلی شامل موارد زیر است: باکس‌های توکار یا روکار ساخته شده از ورق آهنی، قاب پشت آهنی و درب و فریم آنها استیل و گالوانیزه و ورق روغنی با ضخامت‌های متفاوت  از ۰.۷ میل تا ۲ میل برای آهنی و گالوانیزه و یا ۱ میل ، ۱.۲۵ میل و ۱.۵ میل برای باکس‌های استیل.

جعبه آتش نشانی تک کابین

محفظه نگهداری تجهیزات شامل ۱ عدد قرقره به همراه ۲۰ یا ۲۵ یا ۳۰ متر شلنگ لاستیکی و یا برزنتی به هماره اتصالات مربوطه از قبیل نازل پاشنده آب ، کوپلینگ اتصال شیلنگ به نازل و کوپلینگ اتصال به شیرفلکه برنجی فشار قوی که منبع تغذیه آب می‌باشد با یک درب.

جعبه آتش نشانی دوکابین

با دو درب و دو محفظه؛ یک محفظه همانند باکس‌های تک کابین و محفظه دیگر جهت نگهداری و قراردادن کپسول‌های آتش نشانی.

جعبه آتش نشانی ایستاده دوطبقه

درب بالای این نوع باکس برای قراردادن شیلنگ و اتصالات آبی مانند باکس‌های تک کابین می‌باشد و قسمت پایین به دلیل جلوگیری از سرقت و همچنین تاثیر در زیبایی ساختمان جهت نگهداری و قراردادن دو تا سه عدد خاموش کننده از نوع پودر و گاز و CO2 در نظر گرفته می‌شود.

جعبه آتش نشانی جای کپسول

محفظه نگهداری کپسول‌های آتش نشانی به منظور پیشگیری از سرقت و آسیب دیدگی ناشی از تصادم و حفاظت از شرایط جوی تولید می‌شود.

جعبه آتش نشانی توکار

باکس‌های توکار در هنگام ساخت ساختمان‌ها در داخل دیوار قرار داده می‌شود و نمای بیرون فقط درب و فریم دور درب آنها قابل رویت است که موجب نظم و زیبایی ساختمان می شود.

جعبه آتش نشانی روکار

در ساختمان‌های قدیمی که محل قرار گیری باکس‌های آتش نشانی در آنها تعبیه نشده است مجبور به لوله کشی روکار و نهایتاً نصب باکس روکار خواهد بود.

جعبه آتش نشانی همباد

این نوع فایرباکس‌ها بصورت توکار و کاملاً هم سطح با سطح دیوار ساخته می‌شود و معمولاً بیشتر در مراکز درمانی از قبیل بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و مراکز ساخت دارو استفاده می‌گردند که رفت و آمد اشخاص در آنجا زیاد است تا از برخورد با دستگیره و یا درب‌هایی که از فریم جداست جلوگیری شود.

جعبه آتش نشانی غیر همباد

این باکس‌ها عمق بیشتری به داخل باکس می‌دهد و نصب قطعات و اتصالات در آن‌ها آسانتر است.

تجهیزات داخل جعبه‌های آتش نشانی

تجهیزات داخل فایر باکس‌های آتش نشانی منوط به رایزر‌های تر و خشک ساختمان‌ها است که این رایزرها با توجه به حساسیت ساختمان‌ها از طرف سازمان آتش نشانی مشخص می‌گردند؛ معمولا از سایز ¾ اینچ ، ۱ اینچ ، ۱.۵ اینچ و یا ۲.۵ اینچ در نظر گرفته می‌شوند.

جعبه های آتش نشانی به دو صورت در ساختمان‌ها تجهیز می‌گردنند :

  1. جعبه‌های آتش نشانی فایر هوزریل شامل شلنگ لاستیکی به قطر ¾ اینچ با قرقره دوار ، اتصالات ¾ اینچ ،نازل شیردار سه حالته (جهت پاشش آب) و شلنگ رابط و شیر گازی مخصوص آب. (قابل نصب در طبقات فوقانی ساختمان به دلیل سهولت در اطفاء حریق )
  2. جعبه‌های آتش نشانی فایرباکس در سایزهای ۱.۵ و ۲.۵ اینچ شامل شلنگ برزنتی نخ پرلون تولاستیکی و اتصالات آتش نشانی (کوپلینگ آتش نشانی ، نازل سه حالته آتش نشانی، هیدرانت یا کوپلینگ رزوه دار) با سایز‌های مربوطه و همچنین شیرفلکه برنجی فشار قوی آتش نشانی ( قابل نصب در پارکینگ‌ها و طبقات همکف )

انواع قرقره مورد استفاده در جعبه آتش نشانی

در باکس‌های آتش نشانی بنا بر کاربری ساختمان دو نوع قرقره تعبیه می گردد

۱- قرقره فایرباکس جهت جمع آوری شلنگ‌های برزنتی در سایزهای ۱ اینچ – ۱.۵ اینچ و ۲.۵ اینچ

۲- قرقره هوزریل مخصوص جمع آوری شیلنگ‌های لاستیکی منجید دار ¾ اینچ با بلبرینگ جهت سهولت در باز و بسته کردن قرقره در اماکن عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 مقایسه قرقره با شیلنگ هوزریلی و قرقره با شیلنگ برزنتی

  • میزان خروجی آب شیلنگ برزنتی نسبت به شیلنگ هوزریل به دلیل قطر بزرگتر ، بیشتر است.
  • در استفاده از شیلنگ‌های برزنتی می‌بایست شیلنگ کاملاً باز شود تا آب در آن جریان پیدا کند و نیاز به آموزش تخصصی دارند در صورتی که استفاده از شیلنگ‌های هوزریلی به دلیل اینکه مستقیما ً به شبکه آب خانگی متصل می‌ شود عموم مردم میتوانند با  باز نمودن حتی ۲ تا ۳ متر از آن در لحظات اولیه آتش به راحتی اقدام به خاموش کردن حریق شوند و نسبت به شیلنگ‌های برزنتی سرعت عمل بیشتری جهت اطفا حریق ایجاد می‌گردد.
  • جمع آوری شیلنگ‌های هوزریلی به دلیل لاستیکی بودن به راحتی انجام می‌شود در صورتی که شیلنگ‌های برزنتی زمان بیشتری را صرف میکند زیرا پس از استفاده نیازمند خشک شدن کامل هستند چرا که آب باقیمانده در بافت آنها اگر خشک نشوند منجر به پوسیدگی و پارگی شیلنگ خواهد شد.

استاندارد نصب قرقره آتش نشانی

در زمان نصب قرقره آتش نشانی می‌بایست به نکات زیر توجه داشت:

  • قرقره آتش نشانی بایستی در معرض دید و قابل دسترس باشد، بهترین مکان نزدیک به خروجی اضطراری ساختمان‌ها است.
  • فاصله هر قرقره تا قرقره بعدی نبست به متراژ شیلنگ مورد استفاده بین ۲۰ تا ۳۰ متر نصب می‌شود. (با توجه به پوشش آب خروجی نازل)
  • محل نصب باید به گونه‌ای باشد تا مانع عبور و تردد افراد نشود.
  • ارتفاع نصب جعبه آتش نشانی از کف زمین حداقل ۱۱۰ سانت و حداکثر ۱۳۰ سانت می‌باشد.

در تولید جعبه‌های آتش نشانی از چه نوع ورق‌هایی استفاده می‌شود

در تولید باکس‌های آتش نشانی از ورق‌های روغنی سیاه و گالوانیزه با ضخامت‌های مختلف از قبیل ۰.۷۵ – ۱ – ۱.۲۵ و ۲ میل استفاده می‌گردد و برای جلوگیری از زنگ زدگی در مناطق مرطوب و همچنین شکیل بود نمای ظاهری از ورق های استیل و گالوانیزه با پوشش رنگ الکترواستاتیک اپوکسی به ضخامت حداقل ۱۰۰ میکرون نیز استفاده میشود.

جعبه آتش نشانی استیل

یکی از بهترین گزینه‌های ساخت جعبه آتش نشانی استفاده از ورق استیل نگیر است که ضخامت آنها بسته به نوع درخواست  مصرف کننده از ۱ میل تا ۱.۵ بصورت ( مات خشدار ، براق نقره‌ای، مات و یا براق طلایی ) تولید می‌گردد که در زیبایی و دوام جعبه‌ها در ساختمان تاثیر بسزایی دارند.

چرا جعبه آتش نشانی استیل؟

نکاتی که استفاده از فایرباکس‌های استیل را از ورق فلزی یا روغنی متمایز می‌کند بشرح زیر است:

– استفاده از ورق‌های استیل باعث عدم زنگ زدگی، خوردگی و همچنین زیبایی و دوام بیشتر باکس‌ها می‌گردنند. ( استفاده از باکس‌های فایبر گلاس و پلاستیکی به دلیل تغییر رنگ و شکنندگی و آسیب پذیر بودن توصیه نمی‌گردد)

– یکی دیگر از مسائل مهم در معماری ساختمان‌ها زیبایی نمای داخلی محسوب می‌شود زیرا پس از نصب جعبه‌های آتش نشانی در محل تعبیه شده، این دستگاه جزیی از ساختمان خواهد شد که فایرباکس‌های استیل شکل  و ظاهر زیباتری نسبت به باکس‌های فلزی و روغنی را دارند

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *